Tuesday 11 December 2018
 

Bugatti är ett franskt företag som tillverkar bilar. Allra mest kända har de blivit för sina moderna modeller som ändå är ganska få, men de senaste har hållit en väldigt hög standard och varit superbilar. Början och mitten av företagets historia har dock inte varit så enkel alla gånger.

Historia

Bugatti startade som företag år 1909 i Elsass i Tyskland. Företaget vart dock franskt när även Elsass blev franskt efter första världskriget. Bugatti hade på 1920-talet och 1930-talet stora framgångar i Grand Prix-tävlingar och 1929 vann en privatperson Monaco Grand Prix med en Bugatti. Det var med modellerna Bugatti Type 10 och Bugatti Type 35 som man hade som allra mest framgångar och Type 35 användes vid över 2 000 vinster i olika racingtävlingar. Detta stärkte Bugattis roll som en av de främsta racingbilstillverkarna. När andra världskriget kom så totalförstördes fabriken och med det all utrustning. Efter kriget så kämpade man för att lansera nya bilar för att inte tappa marknaden helt. Man skapade en fabrik i en förort till Paris och designade och började producera två nya bilar, en vanlig personbil och en racingbil. Totalt vart det dock endast fem sådana producerade och man började utveckla nästa bil. Utvecklingen stannade dock tvärt då företagets grundare Ettori Bugatti avled år 1947. Företaget gick redan dåligt och man fortsatte att sjunka ännu mera och år 1952 upphörde man att producera bilar. Sedan 1930-talet hade man förutom bilproduktion även haft tillverkning av flygplansdelar och efter två misslyckade försök att under 1950- och 1960-talet återuppliva bilproduktionen så la man kraften på flygplansdelar istället. I slutet av 1980-talet förvärvade den italienska entreprenören Romano Artiolio märket Bugatti och planer på en ny sportbil gjordes, Bugatti EB100 GT. Även denna gång misslyckades Bugatti på grund av yttre omständigheter, denna gång var det lågkonjunkturen i Nordamerika och i hela Europa som tvingade Bugatti att lägga ner produktionen ännu en gång. Ett par år senare, 1998, förvärvade Volkswagen Group märket Bugatti och tillverkade återigen bilar med Bugattis namn på.

Bugatti Veyron och Bugatti Chiron

Med superbilen Bugatti Veyron gjorde man märket känt igen. Bilen lanserades år 2005 och motorn är en 8.0-liters V8 som producerar strax över 1 000 hästkrafter och har en toppfart på 407 km/h. Bilen var självklart dyr att köpa men även att äga. Ett oljebyte kan kosta upp emot 170 000 kronor och en ny uppsättning däck går på cirka 260 000 kronor. Veyron har kommit i flera olika varianter och den senaste versionen kom 2011. Bilen slutade att produceras år 2015 då Bugatti Chiron presenterades, nästa generation superbil. Den kommer endast produceras i 500 exemplar. Det är en av världens absolut snabbaste bil, med sina 1 500 hästkrafter, och detta gäller både acceleration och topphastighet. 0-100 km/h går på 2,5 sekunder och bilens förmodade topphastighet tros vara runt 460 km/h, men den är begränsad elektroniskt till 420 km/h vid försäljning på grund av säkerhetsregler. Priset är också därefter, såklart. En Bugatti Chiron kostar cirka 23 miljoner kronor. Trots detta var en tredjedel av hela produktionen på 500 bilar sålda redan vid presentationen. Vad Bugatti hittar på härnäst följer alla med spänning, nu när Bugatti tagit sin i toppen av världens snabbaste och starkaste superbilar.

Dela med sig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *