Tuesday 11 December 2018
 

Alla känner vi till bilmärket Ferrari, ett italienskt bilmärke som funnits sedan 1928 då det grundades av Enzo Ferrari. Från 1969 fram till 2016 ingick Ferrari i Fiat-koncernen men 2016 blev Ferrari ett eget bolag. I början av 1940-talet var då som man började tillverka sportbilar och 1948 startades ett Formel 1-stall som bar namnet Scuderia Ferrari. Sedan dess har Ferrari blivit ett märke att räkna med när det kommer till sportbilar.

Historik

Tipo 815 kom att bli Ferraris första racingbil och deltog i Mille Miglia vilket var en uthållighetstävling som hölls i Italien. Innan 1969, då Fiat dök upp i bilden, så byggde och sålde Ferrari sina bilar för att försörja sitt Formel 1-stall med ekonomiska medel. När Fiat 1969 köpte upp 50 procent ökade investeringsmöjligheterna markant och man byggde ut fabriken och möjligheten till att lansera sig som ett exklusivt märke blev mer påtagligt. Ferrari hade dock alltid deltagit i racingtävlingar så den positionen hade man redan. 1988 lanserades en av de så kallade superbilarna som kommit att bli en av de mest berömda någonsin, nämligen Ferrari F40. Den producerades i 1 311 exemplar och har deltagit i flera internationella racingtävlingar. Sedan starten av bolaget har Ferrari alltid deltagit i tävlingar och mest känd har de blivit i racingvärlden genom sitt framgångsrika deltagande i Formel 1.

Modeller

Sedan Enzo Ferrari grundade företaget 1928 har Ferrari producerat en mängd olika bilar, räknar man med specialbyggda bilar så blir antalet närmare 170 stycken olika modeller. Allt från renodlade racingbilar till gatlegala bilar. Deras mest spektakulära bilar är de så kallade superbilarna, de som byggts i begränsade antal och som väcker uppmärksamhet med sin prestanda och utseende. Dessa superbilar är åtta olika modeller till antalet och har byggts sedan 1962 till 2015. Den första av dessa superbilarna kom att bli Ferrari 250 GTO som producerades för att delta i racingtävlingen Grand Touring Car. Ferrari 250 GTO lanserades 1962 och byggdes i 39 exemplar GTOn hade en 3.0 litersmotor som producerade 300 hästkrafter. Nästa superbil byggdes två år senare, 1964, och användes av många privatpersoner för att delta i tävlingar. En av dessa tävlingar var uthållighetstävlingen 24 Hours of Le Mans där de två förarna av denna bil vann tävlingen år 1965. Det var en 3.3 litersmotor med 320 hästkrafter och bilen gjordes i 32 exemplar. Ferrari 288 GTO byggdes år 1984 till 1985 i 272 exemplar för att platsa in i tävlingsserien Curcuit Race. Det lustiga är att Curcuit Race aldrig startade på grund av för hårda krav på deltagarna och bilen blev en privatbil. Sedan kom Ferrari F40 som lanserades 1987. Detta blev Ferraris hittills snabbaste, starkaste och  dyraste bil med ett pris som idag omräknas till cirka sju miljoner kronor. Superbilen Ferrari F50 producerades i 349 exemplar mellan 1995 till 1997. En spinoff, Ferrari F50 GT, byggdes också enbart för att delta i en tävlingsserie mot andra GT bilar. Denna spinoff byggdes i tre exemplar. På 2000-talet har det kommit två superbilsmodeller från Ferrari. Enzo Ferrari och LaFerrari. Eno Ferrari byggdes i 400 exemplar mellan 2002 och 2004. Alla bilar hade sålts redan innan produktionen startade. Den är en av Ferraris hittills snabbaste gatlegala bilar då den med sina 651 hästkrafter kommer upp i en topphastighet av cirka 355 km/h. Den senaste superbilen LaFerrari lanserades 2013 och byggdes i totalt 500 exemplar. Först byggdes endast 499 som kostade mer än 8 miljoner kronor styck, sedan när de var slutsålda byggdes nummer 500 som sedan auktionerades ut för hela 56 miljoner kronor.

Ferrari visade med denna bil och dess höga prestandanivåer att nästan 90 år sedan Ferrari grundades så är de fortfarande en av de ledande tillverkarna av superbilar.

Dela med sig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *