Tuesday 11 December 2018
 

Italdesign Giugiaro GEA

Italdesign Giugiaro GEA

År 2016 visade designhuset Italdesign Giugiaro upp sin konceptbil GEA på Festival Automobile International. Denna bil är inte lik någon annan då det är en självkörande lyxbil med flera olika funktioner för den eller de som vistas i bilen. I det självkörande läget finns tre olika funktioner, Business Mode, Wellness Mode och Dream Mode som alla har funktioner man aldrig trott skulle vara möjligt i en bil. Denna bil har verkligen bringat nytt liv i hur framtidens bil skulle kunna se ut.

Om Italdesign Giugiaro

Detta företag är ett design- och ingenjörsföretag som är baserat i Moncalieri i Italien. Italdesign Giugiaro är mest känd för sin unika bildesign men erbjuder även produktdesign, projektledning, styling, förpackning, teknik, modellering och testning av system till tillverkare över hela världen. Det är med andra ord ett företag med många olika grenar, inte enbart biltillverkning.

Om Italdesign Giugiaro

År 2010 förvärvade Lamborghini Holding 90,1 procent av aktierna i Italdesign. Lamborghini Holding är ett dotterbolag till AUDI AG som i sin tur är ett dotterbolag till Volkswagen. Alltså är det Volkswagen som äger företaget idag. När Italdesign meddelade att de skulle visa en ny bil på bilsalongen i Geneve år 2016 var de flesta förberedda på något okonventionellt, och de hade rätt. Anledningen till att man misstänkte det var att Italdesign Giugiaro förut lanserat konceptbilar som Clipper och Parcour. Giugiaro Clipper var inte lika unik som Giugiaro GEA men dock var dörrlösningen unik på Clipper. Framdörrarna öppnas snett uppåt och framåt och tar även med sig en bit av taket. Bakdörrarna öppnas rakt uppåt på måsvingevis.

Giugiaro Parcour baserades på Lamborghini Gallardo men är designad för att vara en terrängbil. Då Italdesign Giugiaro ägs av Volkswagen numera så fick bilen vara med på VW-visningen kvällen innan Genèvesalongens invigning. Andra bilar som Porsche 911 GT3 och Lamborghini Veneno framstod helt plötsligt som ordinära i jämförelse med den märkliga bilen Parcour.

Giugiaro GEA

Denna konceptbil är en stor fyradörrarscoupé och är konstruerad av den tidigare Audi-designern Wolfgang Egger. Bilen drivs av fyra elmotorer som är placerade vid varsitt hjul. Tillsammans får man av dessa motorer ut 775 hästkrafter och en toppfart på 250 km/h. Aluminium, kolfiber och magnesium har använts för att hålla vikten nere och bilen väger ganska exakt 2 000 kilo.

Giugiaro GEA

Bilens insida är där man börjar förstå att detta inte är en bil som alla andra. Utrymmena är väldigt goda och då bilen är självkörande går det att snurra sin förarstol så den blir bakvänd för syftet att kunna ha en riktig konversation med passagerarna i baksätet. Från företagets håll har man berättat att bilen är designad och utformad för morgondagens affärsmänniskor. För den som utnyttjar bilen optimalt med alla funktioner finns stora mängder tid att vinna. Behöver man istället slappna av mellan mötena finns det ett läge som kallas Wellness och även ett Dream Mode.

De tre olika funktionerna

Bilen är som sagt självkörande och när man sätter sig in i vad de tre olika funktionerna som kan aktiveras innebär, kan man börja fundera på varför företaget riktar in sig så specifikt på morgondagens affärsresenär. Visst, med funktionen Business Mode så känns det berättigat, men de andra två lägena skulle passa vem som helst som vill slappna av i bilen. Vem skulle inte önska att man på exempelvis sin timmes resa varje dag till jobbet bara kunde luta sig tillbaka, ta fram mobilen, spela sina favoritspel på king och pokerstarscasino eller prata med sina vänner på facebook eller hoppa till baksätet och trycka fram pekskärmen och bara koppla av med en serie eller film på netflix? Det är med stor sannolikhet många som skulle vara villiga att betala mycket för att kunna göra det.

De tre olika funktionerna

I Business Mode ändrar LED-belysningen på kontrollpanelen och i dörrarna färg till vit då färgen vit sägs öka produktiviteten. Framför baksätet faller ett par 19-tums pekskärmar ner och framsätena vänder sig runt för att möta de där bak. Framsätet kan även vikas ner för att bli till ett bord. Helt plötsligt har bilen alltså blivit till ett mötesrum. I läget som kallas för Wellness Mode är det tänkt att man ska kunna göra kroppsövningar under längre resor för att inte bara sitta still. Aktiverar man detta läge blir belysningen i bilen gul och två plattformar på toppen och i botten av sätena kommer ut vilket möjliggör kroppsövningar. Fäller man ut de två handtag som finns i baksätet kan man träna överkroppen och på golvet finns det lösningar i form av plattor som ska kunna användas för att simulera att man går i en trappa. Wellness Mode är alltså som ett litet minigym för att hålla igång kroppen under resan.

I Dream Mode tonas rutorna för att minska ljusinsläppet samtidigt som belysningen dämpas. I taket finns skärmar där bilder av stjärnor och galaxer kommer att visas. Sätena kan anordnas för att efterlikna en säng samtidigt som en fotpall fälls ut. Här finns alltså ingen anledning att sitta vaken på natten, utan bara aktivera Dream Mode, luta dig tillbaka och slappna av. Om du somnar så gör det ingenting eftersom bilen kör helt utan din hjälp. Det enda dåliga med denna konceptbil är att chanserna för att den ska komma i produktion är små och det är såklart tråkigt. Men bilen visar definitivt hur framtidens bilar skulle kunna se ut.

Dela med sig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *