Sunday 21 July 2019
 

Bilmärket Pagani är italienskt och tillverkar exklusiva sportbilar. Skaparen av Pagani är Horace Pagani och den första bilmodellen släpptes år 1999 och hette Pagani Zonda C12. Totalt har Pagani släppt tretton olika modeller genom åren. Pagani Huayra släpptes år 2011 och sedan dess har två versioner av bilen också släppts. Huayra fick många bra recensioner och kritik och Top Gear kallade bilen för ”The Hypercar of The Year 2012”.  Bilen hade ett pris på drygt 8.5 miljoner kronor och skapades i endast 100 exemplar. Strax under tre år efter lanseringen meddelades att modellen hade sålts slut.

Egenskaper

Motorn som sitter i Huayran är specialtillverkad och finns endast till denna modell. Konstruktören av motorn är Mercedes-AMG. Med denna 6.0 liters motor med närmare 720 hästkrafter så figurerar bilen ofta i listor där de snabbaste bilarna i världen listas. Från 0 – 100 tar det 2,8 sekunder och bilen har en topphastighet på 383 kilometer i timmen. För att minska vikten på bilen används olika lösningar. Chassit är gjort av en blandning av kolfiber och titan och även avgassystemet är tillverkat av titan och tack vare det väger hela systemet mindre än tio kilo. Man utvecklade hydroformade fogar för at minska trycket på avgassystemet. Hydroformning är en teknik som ger konstruktörerna unika möjligheter att utveckla och designa komplexa detaljer ibland annat rörprofiler. Med denna teknik får man en jämn materialtjocklek med en väldigt hög precision. Pagani Huayra har en så kallad aktiv aerodynamik, med det menas att den kan ändra frontens höjd och självständigt ändra positionen på de fyra klaffarna bak på bilen och fram på bilen. För att styra klaffarna finns en avancerad styrenhet som får information om bland annat bilens hastighet, sidoacceleration och styrvinkel.

Versioner

År 2016 släpptes Huayra BC vilket kallats för en extrem version av den originella Huayra, som om den inte var extrem nog. Bokstäverna BC kommer från Benny Caiola, en vän till skaparen Horace Pagani som avled 2010 och var den första köparen av en Pagani. Motorn som sitter i denna extremversion är förbättrad och levererar därmed 745 hästkrafter. Vikten har minskats med närmare 100 kilo, något man lyckats med genom att använda ett nytt material som är 50 procent lättare och 20 procent starkare än kolfiber. Materialet kallas för carbon triax. Denna version skapades bara i 20 exemplar och har sålts allihopa.  År 2017 presenterades nästa modell,  Huayra Roadster, som till skillnad från sin föregångare är taklös. Mercedes-AMG:s V12 motor sitter även i denna. Huayra Roadster har 764 hästkrafter, alltså fler än några av föregångarna. Det förvånande med Huayra Roadster är att den väger mindre än sin föregångare. Annars brukar en bil utan tak vara tyngre för att kompensera den vridstyvhet som taget vanligtvis ger till konstruktionen. Men Roadster väger 80 kilo mindre än Pagani Huayra och väger in på 1 280 kilo. För att lyckas med viktminskningen användes mer kolfiber och titan. En BC-version av Roadster planeras och förväntas släppas inom kort. Förutom dessa två versioner finns ett antal specialversioner som är skapade i endast en eller två exemplar. Till denna kategori hör bland annat Huayra Pearl som är den kraftfullaste Pagani Huayra modellen någonsin med sina 1 332 hästkrafter.

Dela med sig

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *