Den första bilen

Den första bilen

Eftersom bilar blev en viktig del av livet under 1900-talet är det lätt att glömma att de inte har funnits länge. Men de har bara använts av allmänheten sedan 1920-talet när Henry Ford utvecklade sin Model T Ford. Innan dess var tidiga bilar leksaker för rika människor. Många tidiga bilar drevs av en elmotor snarare än en bensindriven motor. Det fanns till och med några ångdrivna bilar. De flesta av de tidigaste bilarna var trehjulingar snarare än fyrhjuliga fordon. Dessutom hade bilar hjul som liknade cykelhjul mer än moderna bilhjul.

Elektrisk motor

Ungern Ányos Jedvik uppfann en tidig elmotor 1828. Han byggde också en liten vagn som drivs av motorn. År 1839 utförde den skotska uppfinnaren Robert Anderson liknande arbete med att utveckla sitt eget elfordon. I Nederländerna designade och byggde professor Sibrandus Stratingh, sin egen elbil med hjälp av Christopher Becker 1835. De första elbilarna använde engångsbatterier för att driva motorn. Detta var naturligtvis inte särskilt praktiskt. Fransmännen Gaston Plante och Camille Faure gjorde stora förbättringar av batterikapaciteten i mitten av 1800-talet men ett uppladdningsbart batteri var fortfarande bara en dröm. Vid 1890-talet bidrog amerikanska uppfinnare till utvecklingen av elektriska fordon. 1891 byggde William Morrison en vagn med sex passagerare, vilket gjorde elbilen mer praktisk eftersom den kunde transportera mer än 2 personer åt gången. År 1884 designade engelsmannen Thomas Parker, känd som Europas Edison, laddningsbara batterier med hög kapacitet för sin elbil. Elbilar var mycket renare och tystare än bilar som drivs av förbränningsmotorer. Till skillnad från bilar med förbränningsmotorer behövde de inte växla så det var lättare att lära sig att köra dem. De var också bekväma eftersom de inte behövde en handvev för att starta dem.

Förbränningsmotor

1876 uppfann Nikolaus August Otto en fyrtakts förbränningsmotor. Även om han först använde sin nya motor på motorcyklar blev den senare standardmotorn för bensindrivna bilar. Bland de tidiga bilarna som drivs av en förbränningsmotor var Benz Patent-Motorwagen. Tyska uppfinnaren Carl Benz fick det första patentet på en bensindriven bil, DRP nr 37435, 1886. År 1885 uppfann Gottlieb Daimler en tidig version av den moderna bensinmotorn med bensin injicerad genom en förgasare (patenterad 1887). Daimler byggde först ett tvåhjuligt fordon med denna motor och byggde senare världens första fyrhjuliga motorfordon. Senare under 1888–89 utvecklade Siegfried Marcus ett motorfordon, ett med fyrtakts bensinmotor. Denna motor var utrustad med en förgasare och ett elektriskt tändsystem som Marcus själv hade konstruerat. Med utvecklingen av billig bensin i början av 1900-talet blev bilar med förbränningsmotor mer populära än elbilar.

Andra drivmedel

Den atmosfäriska motorn, även känd som Newcomen-motorn, uppfanns av Thomas Newcomen 1712. I 1807 designade schweiziska uppfinnaren Isaac de Rivaz en mycket enkel bil som drivs av en blandning av väte och syre. Och i 1863 uppfann belgiska Jean-Joseph-Etienne Lenoir ett motorfordon utrustat med en atmosfärisk motor. I Österrike 1870 designade och byggde Siegfried Marcus en atmosfärisk motor. La Marquise var namnet på en ångdriven bil byggd 1884 av fransmannen De Dion-Bouton et Trepardoux. Varken den atmosfäriska motorn eller ångmotorn visade sig vara lämplig för användning som bilmotor även om ångmotorn används framgångsrikt i tåg.

Andra drivmedel
Andra drivmedel

Relaterade inlägg

LexusLexus

Lexus är ett japanskt bilmärke som grundades 1989. Bilen som är utvecklad av Toyota vars syfte var att få till en lyxigare bil som kunde konkurrera med andra lyxiga bilar

Koenigsegg Agera RSKoenigsegg Agera RS

Koenigsegg är en svensk biltillverkare som håller till i Ängelholm. Företaget tillverkar endast väldigt exklusiva bilar. Cristian von Koenigsegg grundade företaget år 1994 men det dröjde tills år 2002 innan